środa, 02 grudnia 2020

Migracja wartości konsumenckich, czyli czego chce chiński klient?

Po latach  izolacji, zarówno kulturowej, jak i gospodarczej, otworzyły się w końcu na nowych dostawców i wpływy zza granicy, a dosłownie zza wielu granic, tak zachodnich, jak wschodnich, co oczywiście przyczyniło się do znacznych zmian w wielu dziedzinach codziennego życia.

 

Pod względem trwałości tradycyjnej kultury Chiny są prawdziwym ewenementem, i to na skalę światową. Od około V w. p.n.e. kolektywna moralność Chińczyków kształtowana jest przez nauki Konfucjusza, twórcy jednego z najtrwalszych systemów filozoficznych w dziejach świata. Po dziś dzień, celem życia mieszkańców Państwa Środka jest stworzenie szczęśliwej - według zasad konfucjanizmu - rodziny, a najważniejszym obowiązkiem - dbanie o jej dobro. Jest to kraj wyjątkowy również pod względem puryzmu kulturowego. Jako jedna z najstarszych cywilizacji świata, przez wieki samowystarczalna i zamknięta na zagraniczne wpływy, gloryfikująca własne osiągnięcia, stanowi doskonały przykład kultury, w której próżno by szukać obcych naleciałości. Otwarcie się chińskiej gospodarki na świat nastąpiło dopiero w drugiej połowie XX w., głównie za sprawą jednego człowieka, Deng Xiaopinga. Wtedy właśnie rozpoczęła się fala gwałtownych przemian, także na płaszczyźnie oczekiwań i potrzeb  konsumentów.

Napływ dóbr zagranicznych zmienił oblicze chińskiego rynku. Klienci, którzy nagle stanęli przed możliwością wyboru, zaczęli brać pod uwagę takie aspekty jak: jakość, cena, pochodzenie czy skład. Ponadto w tym samym mniej więcej czasie rozkwit przeżyła także reklama, co przyczyniło się do jeszcze większego zainteresowania produktami z zagranicy, a to z kolei do szybkiego rozwoju konkurencji wśród producentów lokalnych. Początkowo na znaczeniu straciły produkty krajowe, które uznano za słabe jakościowo i niemodne. Co najważniejsze jednak, zaczęły także występować zmiany w sposobie myślenia i oczekiwaniach klientów. Mimo, że na przykład przeprowadzane ankiety czy sondy pokazują, iż wartości tradycyjne, takie jak szacunek do starszych czy związek z  naturą wciąż pozostają ważne dla społeczeństwa, jednakże chińscy konsumenci zaczęli wybierać te produkty, które emanują nowoczesnością i indywidualizm, dzięki którym mogą się wyróżnić, podkreślić swój status społeczny. Odnotowano wzrost sprzedaży produktów, które były reklamowane poprzez podkreślanie ich zachodniego pochodzenia oraz wyjątkowości. Przez wiele lat utrzymywała się tendencja spadkowa w przypadku sprzedaży produktów, których kampanie nacechowane były  elementami kojarzonymi z przeszłością, tak historyczną, jak polityczną.

Jednak badania pokazują, że w ciągu ostatnich lat chińscy klienci wydają się „nasyceni zachodem” i przyzwyczajeni do zagranicznych dóbr, co przyczynia się do wzrostu poziomu etnocentryzmu konsumenckiego. Jest to zjawisko, które polega na preferowaniu przez klientów produktów pochodzenia krajowego lub lokalnego, jako że wierzą oni, iż przyczyni się to do poprawy sytuacji gospodarczej państwa i zapewni pracę jego obywatelom. W Chinach w ostatnich latach stopniowo spada zainteresowanie zagranicznymi towarami.

Transformacja rynkowa zawsze ma bezpośredni wpływ na liczne dziedziny życia obywateli. Wystarczająco dobitnie mieliśmy okazję się o tym przekonać na naszym rodzimym podwórku - w Chinach natomiast, gdzie wszystko odbywa się w skali “makro”, jest większe, szybsze i nieustannie prze do przodu, zmiany te mają olbrzymi wpływ na gospodarkę całego świata.

Data publikacji: 19-08-2020 19:36

warto zobaczyć

się działo...

Loader
×

Wyszukaj w serwisie

Tagi wyszukiwania:
×

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu przesyłania newslettera. Dane moje podałem dobrowolnie, mam możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest Gmina Dobrzeń Wielki, ul. Namysłowska 44 46-081 Dobrzeń Wielki